Média
Jelenség leírása
Térítsük ki vízszintesig a fonálingát, majd engedjük szabadon mozogni. Amikor a fonál függőleges helyzetbe kerül, az akadály kisebb sugarú körpályára kényszeríti az ingatestet, így a fonál fokozatosan feltekeredik az akadályként szolgáló vékony rúdra.
Összeállítás
Az akadályt állítsuk be úgy, hogy az ingatest negyedkör megtétele után kisebb sugarú körpályára kerüljön. Figyeljünk arra, hogy a körpálya sugara kisebb legyen az eredeti ingahossz 40 %-ánál.
Eszközök
akadályként szolgáló rúd., állvány, Fonál, kisméretű ingatest
Magyarázat
115. Inga feltekeredése
Térítsünk ki vízszintes helyzetig egy fonálingát, majd engedjük el. Amikor a fonál függõleges helyzetbe jut, tehát az ingatest sebessége maximális, a fonál elkezd feltekeredni egy vékony rúdon, ami akadályként a fonál útjában áll, merõlegesen az ingamozgás síkjára. Amint a fonál fokozatosan feltekeredik a rúdra, az ingatest egyre kisebb sugarú körön mozog, átlagos szögsebessége ezért megnõ.
Hol helyezkedhet el az akadály úgy, hogy a fonál sohasem lazuljon meg a mozgás során? Legyen az inga hossza l, majd az akadály kényszerítse r sugarú körpályára az ingatestet. A legkritikusabb pont a körpálya tetõpontja. Ha a fonál éppen a meglazulás határhelyzetében van, akkor a tetõponton az ingatestre csak a nehézségi erõ hat, a nehézségi erõ fedezi a körmozgáshoz szükséges centripetális erõt:
amibõl kiszámíthatjuk, hogy az r sugarú pálya teljes befutásához a tetõpontban nagyságú sebességre van szükség.
Az energia-megmaradás alapján találhatunk összefüggést a körpálya sugara és a tetõponti sebesség között. A helyzeti energia nulla szintje legyen a pálya legalsó pontjában. Így a kiinduláskor az ingatest mgl helyzeti energiával rendelkezik, az r sugarú körpálya tetõpontjában pedig mg .2r helyzeti energiával és mozgási energiával. Írjuk fel a két állapotra a mechanikai energia-megmaradás tételét, és helyettesítsük be a sebesség értékébe a fenti kritikus értéket:
Az egyenlet elsõ és utolsó tagjának egyenlõségébõl érték adódik, ami azt jelenti, hogy az akadály nem lehet a pálya aljától számítva -nél magasabban, ha azt várjuk el, hogy a fonál sohasem lazuljon meg a mozgás során.