Jelenség leírása
Készítsünk papírkúpokból vagy félbevágott pingponglabdákból jól csapágyazott szélkereket! Mérjük meg, hogyan függ a kerék fordulatszáma a szél (légáramlás) sebességétõl! Következtethetünk-e a mérési adatokból a homorú (konkáv), illetve a domború (konvex) oldalra vonatkozó közegellenállási tényezõkre?
Összeállítás
A mérési feladat megoldói több nehéz technikai problémával is szembetalálták magukat: a légáram létrehozása, az áramlás sebességének változtatása, a szélsebesség mérése, egyeseknek pedig a fordulatszám mérése okozott gondot.
Eszközök
csapágyazott tengely, papírkúpok, stopper
Magyarázat
A szélkerék elkészítése nem volt különösen nehéz, ezt a javasolt papírtölcséren és félbevágott pingponglabdákon kívül pl. kisméretû mûanyagpoharakkal is meg lehetett oldani. Csapágyazáshoz innen-onnan kiszerelt, könnyen forgó szerkezeteket használtak a versenyzõk. Coc Károly, (Marosvásárhely, Bolyai F. Líceum 10. o.t.) például egy számítógép mikroprocesszorát hûtõ ventillátort alkalmazott, mások egyszerûen egy tû hegyére szerelték a szélkereket.
A légáram létrehozására a háztartásban fellelhetõ ,,fúvó-alkalmatosságokon'' (porszívón, hajszárítón) kívül a legkülönbözõbb módszerekhez folyamodtak a mérõk. Vadász Péter (Pécs, Leöwey K. Gimn. 11. o.t.) gépkocsira szerelte a szélkereket, Bíró István (Marosvásárhely, Bolyai F. Líceum 11. o.t.) kerékpáros megoldást választott, és akadt, aki egyszerûen csak futott a kerékkel.
A nagy kihívást a versenyzõk számára a szélsebesség mérése jelentette. Többen azzal kezdték a mérést, hogy meghatártozták (kalibrálták) a porszívó vagy hajszárító légáramának sebességét a készüléktõl való távolság függvényében. Vigh Máté (Pécs, PTE Babits M. Gyak. Gimn. 9. o.t.) és Nagy Ádám (Budapest, Szent István Gimn. 12. o.t.) a légmozgás sebességét egy fonalra felfüggesztett, majd a légáramba helyezett (ismert alaktényezõjû) pingponglabda kitérésébõl számította ki. Orosz Gergõ (Miskolc, Földes F. Gimn. 11. o.t.) egy asztal szélére helyezett kis papírgalacsint, a légáramlattal lefújta, majd a vízszintes hajítás megmért eltávolodásából kiszámolta a szélsebességet. Jurányi Zsófia (Pécs, Leöwey K. Gimn. 12. o.t.) egy 8 m hosszú csövet ragasztott össze papírból, és az abban mozgó tollpihék repülési idejébõl számolta ki a légáram sebességét. Néhányan ,,profi'' sebességmérõ eszközöket használtak, mint pl. Pethõ Balázs (Pécs, PTE Babits M. Gyak. Gimn. 12. o.t.), aki egy hitelesített kanalas szélsebességmérõvel (anemométerrel) dolgozott.
A fordulatszám mérését - ha nem pörgött túlságosan gyorsan a kerék - egyszerû számlálással oldották meg a versenyzõk. Ez könnyebben megy, ha a négy kis tölcsér közül az egyiket befestjük, állítja többek között Orosz Gergõ. Nagy fordulatszám esetén a kerék tengelyére feltekeredõ (vagy az onnan letekeredõ) cérnaszál elmozdulásából lehet következtetni a szélkerék fordulatszámára; ezt a módszert alkalmazta Kupai József (Kazincbarcika, Ságvári E. Gimn., 11. o.t.). Mások stroboszkópos eljárással próbálták meghatározni a kerék fodulatszámát.
A mérési eredmények feldolgozása (grafikus ábrázolása) után a legtöbb versenyzõ megállapította, hogy a szélkerék fordulatszáma jó közelítéssel arányos a szél (relatív légmozgás) sebességével. A mellékelt grafikon Szilágyi Péter (Debrecen, Kossuth L. Gimn. 9. o.t.) mérési adatait mutatja. Az arányossági tényezõk hányadosából becslést lehetett adni a homorú és a domború oldalra vonatkoztatott alaktényezõk hányadosára is. Tekintsük a szélkeréken levõ 4 félgömbbõl (vagy papírkúpból) azt a kettõt, melyek éppen a széllel megegyezõ irányba, vagy azzal ellentétesen mozognak. Ezekre a ,,lapátokra'' ható erõk forgatónyomatéka akkor lesz egyenlõ (eredõjük akkor nulla), ha
(A másik két lapátra ható erõt elsõ közelítésben elhanyagoljuk.) A fenti egyenletben szereplõ és arányát a mérési adatokból ismerjük, innen az alaktényezõk hányadosát ki tudjuk számítani. Ezzel a módszerrel pl. Bíró István az alaktényezõk hányadosára félbevágott pingponglabdáknál 2,6-et, mások mûanyagpohárkáknál 11,7-es, papírkúpoknál pedig 6,4-es értéket kaptak.
A szélsebességmérés esetenként megbízhatatlan ,,kalibrációja'', mozgatott szélkeréknél (mesterséges szél) a természetes szél zavaró hatása és a kerék csapágysúrlódásából adódó ,,szisztematikus hiba'' miatt a mérések reálisan becsült hibája viszonylag nagynak adódott, és emiatt a közegellenállási tényezõk arányára kapott számérték aligha tekinthetõ 10-20%-osnál pontosabbnak.